Plac Defilad: krok do przodu
Dzień otwarty

  • Plac Defilad: krok do przodu
    fot. Wojciech Radwański

Wyjątkowo przy okazji ogłoszenia wyników międzynarodowego Konkursu na opracowanie koncepcji funkcjonalno-przestrzennej placu Defilad, wstęp na wystawę główną tegorocznej edycji festiwalu WARSZAWA W BUDOWIE, „Plac Defilad: krok do przodu”, będzie bezpłatny.

W czerwcu 2017 roku Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego ogłosiło konkurs na projekt placu, który dzięki wyjątkowej formule zawierającej konsultacje społeczne wybranych projektów jest uzupełnieniem postulatów festiwalu. Zarówno program WWB, jak i formuła konkursu poszukują odpowiedzi na pytanie o kierunek możliwych zmian w czasach kryzysu dotychczasowych wizji planowania opartego na współpracy władzy i architektów przy niedostatecznej partycypacji mieszkańców. Zainteresowani mogą od godz. 12.00, w Sali Kruczkowskiego w PKiN obejrzeć wszystkie nadesłane projekty, w tym zwycięskie, które będą szeroko omawiane podczas konsultacji społecznych. Więcej na: warszawawbudowie.pl.

Wystawa „Plac Defilad: krok do przodu” prezentuje różne oblicza placu Defilad ukształtowane przez historię oraz procesy transformacji. To punkt wyjścia dla oczekiwanego dzisiaj kroku do przodu. Wystawa spogląda na tę centralnie zlokalizowaną przestrzeń publiczną oczami aktywistów, urbanistów oraz architektów, opisuje kilka dekad planowania i gorących dyskusji. Także te momenty, gdy nad kolejnymi niezrealizowanymi koncepcjami górę brała spontaniczność miejskiego życia, wolny handel, triumf samochodu czy porażki zarządzania przestrzenią.

Na ekspozycji zorganizowanej we wnętrzach Galerii Studio w PKiN przedstawione zostały wyniki prac czterech zespołów badawczych analizujących różne aspekty funkcjonowania miejskich przestrzeni publicznych. Grupa Futuwawa, Fundacja Bęc Zmiana oraz Fundacja Puszka, które podjęły wyzwanie opisania fenomenu „placu warszawskiego”, prezentują wieloaspektową analizę trzydziestu stołecznych placów wraz z autorską oceną paradoksalnych skutków urbanistyki przypadku. Pokazane są też historie postradzieckich placów, które po upadku totalitarnych systemów podlegają przemianom czy też procesy transformacji sześciu wybranych placów europejskich, a także możliwe formy współzarządzania placami. Swój punkt widzenia prezentują także zaproszeni do wystawy artyści, zadając trudne pytania dotyczące placu i procesów społecznych kształtujących jego oblicze.