Edukacja

Grupy szkolne


Grupy szkolne na wszystkich poziomach nauczania zapraszamy na lekcje towarzyszące wystawie „Plac Defilad. Krok do przodu” w ramach 9. edycji festiwalu WARSZAWA W BUDOWIE.

Lekcje przygotowane przez zespoły edukacyjne Muzeum Warszawy i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie dotyczyć będą społecznej, architektonicznej i artystycznej historii placu Defilad i jego otoczenia.

Zapraszamy do twórczej refleksji nad tym, czym jest przestrzeń publiczna, w jaki sposób o niej myślimy, co sprawia, że czujemy się w niej dobrze.

Wspólnie będziemy też stawiać pytania o historię i znaczenie Placu Defilad oraz naszą wizję tego miejsca w przyszłości.

Przykładowe tematy lekcji

3 - 5 lat:

Superplac bohatercentralny

Co powiecie, żeby spojrzeć na plac jako superbohatera troszczącego się o mieszkańców Warszawy i gości odwiedzających miasto? Jakich rekwizytów i supermocy potrzebuje? Kto jest jego sąsiadami i jak się z nimi dogada? Zanim zaprojektujemy naszych superbohaterów odpowiemy sobie na pytania jakie mogą być oczekiwania ludzi wobec placu, jakie są potrzeby mieszkańców miasta ale też turystów, jaki plac podobałby się dzieciom, jaki dorosłym a jaki ptakom?

Wszyscy mamy potrzeby

Wszyscy jesteśmy różni, wszyscy jesteśmy tak samo ważni. Czy te stwierdzenia dotyczą również przestrzeni, w której się znajdujemy? Czy dzieci również mają prawo o niej decydować? Podczas warsztatów w przestrzeni wystawy poznamy Plac Centralny od strony jego bogatej historii przedstawionej w formie bajkowej opowieści. Towarzyszyć jej będą dyskusje związane z dziecięcą demokracją i głosem, który tak ważny, często zdaje się być niesłyszany. Za punkt wyjścia posłużą nam prawa człowieka i prawa dziecka. Postaramy się stworzyć swój własny projekt placu, który uniwersalny w formie a symboliczny w treści spełni wszystkie nasze potrzeby.

Pałac z innej planety

Na zajęciach porozmawiamy o tym, jak wygląda Pałac Kultury z perspektywy przedszkolaka. Spróbujemy wielki i groźny budynek zamienić na rakietę kosmiczną albo dinozaura pilnującego Warszawy. Podczas warsztatu stworzymy wspólnie projekt wymarzonego placu, który z pewnością będzie też służył do zabawy.

6 - 9 lat:

Warszawa: Pomysły, potrzeby, zmiany!

Warszawa cały czas się zmienia. Inne potrzeby mieli jej mieszkańcy przed wojną, inne zaraz po niej, kiedy miasto podnosiło się z gruzów. Dzisiejsze wyzwania, choć związane z przeszłością, także mają odmienny charakter. Podczas lekcji przyjrzymy się ulicom, placom i budynkom dzisiejszej Warszawy. Zobaczymy jak wyglądały kiedyś oraz co chcielibyśmy w nich zmienić. Podczas warsztatu będziemy projektować różne fragmenty miasta od nowa.

Plac Defilad - w siedmiomilowych butach
(Temat realizowany tylko na lekcjach odbywających się we wtorki)

Jak mógłby wyglądać centralny plac Warszawy za 50 lat? Co chcielibyśmy żeby się na nim działo? Zapraszamy na spacer w odległą przyszłość placu Defilad. W trakcie zajęć zaprojektujemy elementy przestrzeni publicznej niezbędne dla warszawiaków.

Pępek Warszawy. Lekcja w Muzeum Warszawy
(Terminy i godziny: środy i czwartki, od 11 października do 9 listopada, godz. 10.00)

Zgłoszenia: Dział Edukacji Muzeum Warszawy, tel. 665 645 603

Gdzie dawniej znajdowało się centrum Warszawy? Które budynki i instytucje mieściły się w jego zasięgu? Które miejsce współcześnie zasługuje na miano serca Warszawy? Zajęcia koncentrują się wokół zagadnień dotyczących historycznych centrum stolicy, jej ważnych skwerów oraz roli jaką w przestrzeni miejskiej odgrywa Plac Defilad.

Plac dla wszystkich zmysłów

Jak powinno wyglądać centrum miasta biorąc pod uwagę wszystkie zmysły? Porozmawiamy o tym, czy lubimy plac Defilad. Którymi zmysłami najlepiej go odbierać, a które powinno się wyłączyć? Na wystawie przyjrzymy się różnym placom, aby podjąć decyzję jaki powinien być nasz. Podczas warsztatów zaprojektujemy kilka makiet - każda podporządkowana będzie innemu zmysłowi.

Plac - ogród?

Czy na placu miejskim jest potrzebna zieleń? Co możemy zyskać dzięki roślinności w przestrzeni miejskiej, a co tracimy bez niej? Komu i dlaczego może służyć? Zastanowimy się po co w mieście tereny zielone i co by się stało gdyby ich zabrakło. Podczas warsztatu dowiemy się jakie formy i funkcje może mieć miejska zieleń oraz sprawdzimy co by było gdyby Plac Defilad całkowicie zarósł bujną roślinnością. 

9 - 12 lat:

Do kogo należy centrum miasta?

Jak można wykorzystać wielki plac w centrum miasta? Czy parking, dworzec albo bazar w tym miejscu to dobre rozwiązanie? Nasze pomysły porównamy z funkcjami, jakie w swojej historii pełnił Plac Defilad. Zastanowimy się, kto będzie korzystał z tego miejsca oraz jak projektować z myślą o różnych użytkownikach. Następnie we własnym gronie przeprowadzimy konkurs oraz konsultacje społeczne.

Wspólna przestrzeń – przyjazne miejsce? 

Podczas zajęć zastanowimy się na tym co powinno być na placu by mieszkańcy chcieli spędzać na nim czas. Czym jest przestrzeń wspólna? Czy potrzebne jest miejsce do spędzania czasu razem? Spróbujemy zaprojektować swoje pomysły na zagospodarowanie Placu Defilad w postaci analogowej wizualizacji. 

Plac Defilad - w siedmiomilowych butach
(Temat realizowany tylko na lekcjach odbywających się we wtorki)

Jak mógłby wyglądać centralny plac Warszawy za 50 lat? Co chcielibyśmy żeby się na nim działo? Zapraszamy na spacer w odległą przyszłość placu Defilad. W trakcie zajęć zaprojektujemy elementy przestrzeni publicznej niezbędne dla warszawiaków.

Pępek Warszawy. Lekcja w Muzeum Warszawy
(Terminy i godziny: środy i czwartki, od 11 października do 9 listopada, godz. 10.00)

Zgłoszenia: Dział Edukacji Muzeum Warszawy, tel. 665 645 603

Gdzie dawniej znajdowało się centrum Warszawy? Które budynki i instytucje mieściły się w jego zasięgu? Które miejsce współcześnie zasługuje na miano serca Warszawy? Zajęcia koncentrują się wokół zagadnień dotyczących historycznych centrum stolicy, jej ważnych skwerów oraz roli jaką w przestrzeni miejskiej odgrywa Plac Defilad.

13 - 15 lat:

Manifest użytkowników architektury 

Place miejskie mogą przybierać różne formy - od tętniącego życiem Times Square, po militarystyczny Plac Czerwony. Różni je nie tylko architektura, ale też obecność zieleni, atmosfera, czy formy sztuki, jakie możemy na nich zaobserwować. Podczas spaceru przyjrzymy się planom kilku takich placy i porównamy je z tym, co wokół nas. Odnosząc się do tego doświadczenia stworzymy “kodeks dobrych praktyk” dla architektów projektujących przyszły Plac Centralny.

Historia zapisana w kamieniach i betonie

Co znajdowało się w centrum przed Pałacem Kultury i Nauki? Którędy dawniej przebiegały tu ulice i co się przy nich znajdowało? Które budynki w centrum są najstarsze, a jakie dopiero tu powstaną? Do czego służyła trybuna na Placu Defilad? Korzystając z mapy oraz śladów i inskrypcji w przestrzeni zrekonstruujemy fragment historii Warszawy.

Plac Defilad - w siedmiomilowych butach
(Temat realizowany tylko na lekcjach odbywających się we wtorki)

Jak mógłby wyglądać centralny plac Warszawy za 50 lat? Co chcielibyśmy żeby się na nim działo? Zapraszamy na spacer w odległą przyszłość placu Defilad. W trakcie zajęć zaprojektujemy elementy przestrzeni publicznej niezbędne dla warszawiaków.

Pępek Warszawy. Lekcja w Muzeum Warszawy
(Terminy i godziny: środy i czwartki, od 11 października do 9 listopada, godz. 10.00)

Zgłoszenia: Dział Edukacji Muzeum Warszawy, tel. 665 645 603

Gdzie dawniej znajdowało się centrum Warszawy? Które budynki i instytucje mieściły się w jego zasięgu? Które miejsce współcześnie zasługuje na miano serca Warszawy? Zajęcia koncentrują się wokół zagadnień dotyczących historycznych centrum stolicy, jej ważnych skwerów oraz roli jaką w przestrzeni miejskiej odgrywa Plac Defilad.

Przestrzeń kontrolowana

Wnętrze budynku można określić jako ciasne lub przestronne, przytulne lub surowe. A czym są miejskie wnętrza? Jak wyznaczamy ich granice? I czy mogą one wywoływać podobne wrażenia, jak wnętrza budynków? Jakiego rodzaju miejscem będzie przyszły Plac Centralny? Jakie nowe budynki na nim powstaną? Chaos i przypadkowość kontra porządek i staranne planowanie – co rządzi architekturą przestrzeni publicznych? Zbadamy przypadki znanych placów – w Warszawie i poza nią. Przy okazji poznamy i utrwalimy szereg pojęć, jakimi na co dzień posługują się urbaniści i architekci.

Mapa placu

Jaki kształt ma Plac i co się na nim znajduje? Gdzie są miejsca, z których korzystasz najczęściej? Które są mało atrakcyjne? Gdzie na placu najlepiej zrobić selfi? Każda uczestniczka/uczestnik zbada jeden parametr Placu. Zebranym materiałem podzielimy się podczas performansu. Inspiracją do działania będzie zadanie Grzegorza Kowalskiego wykonywane ze studentami Akademii Sztuk Pięknych pt. „Obszar Wspólny, Obszar Własny”.

16 - 18 lat:

Miejsce wspólne

Poruszając się po mieście często nie zauważamy barier, na które natrafiają inni użytkownicy - barier architektonicznych, ekonomicznych czy społecznych. Podczas spaceru spróbujemy spojrzeć na znaną nam przestrzeń Placu Defilad innymi oczami. Będzie to punkt wyjścia do rozmowy o tym czy architektura może wykluczać i co to znaczy. Wnioski z dyskusji przybliżą nas do odpowiedzi na pytanie, jaki powinien być przyszły Plac Centralny, jako miejsce dostępne i przyjazne dla odbiorców o zróżnicowanych potrzebach.

Wyznaczamy kierunki zmian

Centralne, miejskie place to miejsca codziennych spotkań i przełomowych zgromadzeń, często też symbole miast. Jaki pomysł na warszawski Plac Defilad mieli jego twórcy 60 lat temu? Jak zmieniły się potrzeby i wizje zagospodarowania tej przestrzeni? Czy projektując ją na nowo warto poznać doświadczenia innych miast? Porównamy dzieje i modele funkcjonowania kilku słynnych, miejskich placów i spróbujemy wyciągnąć wnioski dla Warszawy.

W centrum uwagi

W trakcie spaceru krytycznie przyjrzyjmy się architekturze ścisłego centrum Warszawy - budynkom wzniesionym w różnych czasach, stylach, o różnych funkcjach. Zastanowimy się, które elementy tej przestrzeni warto chronić, a które można zmienić. Będziemy mówić o różnych obliczach dziedzictwa i naszym stosunku do niego. Poszukamy odpowiedzi na pytania: czy centrum Warszawy ma swój unikalny, architektoniczny charakter? Czy PKiN wraz z Placem Defilad ma szansę stać się czymś więcej niż pamiątką po trudnym rozdziale historii? 

Plac Defilad - w siedmiomilowych butach
(Temat realizowany tylko na lekcjach odbywających się we wtorki)

Jak mógłby wyglądać centralny plac Warszawy za 50 lat? Co chcielibyśmy żeby się na nim działo? Zapraszamy na spacer w odległą przyszłość placu Defilad. W trakcie zajęć zaprojektujemy elementy przestrzeni publicznej niezbędne dla warszawiaków.

Pępek Warszawy. Lekcja w Muzeum Warszawy
(Terminy i godziny: środy i czwartki, od 11 października do 9 listopada, godz. 10.00)

Zgłoszenia: Dział Edukacji Muzeum Warszawy, tel. 665 645 603

Gdzie dawniej znajdowało się centrum Warszawy? Które budynki i instytucje mieściły się w jego zasięgu? Które miejsce współcześnie zasługuje na miano serca Warszawy? Zajęcia koncentrują się wokół zagadnień dotyczących historycznych centrum stolicy, jej ważnych skwerów oraz roli jaką w przestrzeni miejskiej odgrywa Plac Defilad.

Sztuka na placu, sztuka o placu

Przyjrzymy się  relacji sztuka-miasto z dwóch punktów widzenia: artystów, którzy tworzą w odniesieniu do tej przestrzeni oraz z perspektywy odbiorców tej sztuki. Co sprawia, że ulice i place są atrakcyjnym polem do działania dla twórców street artu, fotografów, performerów, a także ulicznych muzyków i grup teatralnych? Czy interwencje artystyczne, nawet te z założenia tymczasowe, mogą realnie zmieniać przestrzeń i sposób myślenia o niej?

Poznamy przykłady działań artystycznych na warszawskich placach, a ponadto zastanowimy się, czy dawne parady i defilady można analizować za pomocą warsztatu historyka sztuki.

FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY



  • TAK

  • TAK